Dzień: 10 maja 2020

Jak zadbać o zdrową przyszłość dzieci

Instytut Żywności i Żywienia opublikował badania, z których wynika, że polskie dzieci spożywają posiłki zbyt ubogie w wartości odżywcze. Według prognoz specjalistów problem otyłości i nadwagi u najmłodszych z roku na rok będzie się nasilał. Co zatem jako rodzice musimy wiedzieć, aby zapewnić naszym pociechom zdrowy start w życie?

Postaw na warzywa

W dzisiejszych czasach dzieci bombardowane są reklamami słodkich przekąsek. Jako rodzice pamiętajmy, że nauka prawidłowych nawyków żywieniowych zaczyna się od momentu rozpoczęcia rozszerzania diety. Dlatego warto zarażać dziecko dobrymi nawykami. Dowiedziono, że maluchy spożywające w domu zbilansowane posiłki, poza domem odżywiają się lepiej.

Szczególnie pomocne we wprowadzaniu jak największej ilości warzyw w posiłki szykowane dla dzieci będą przepisy na warzywne placki. Wystarczy, że do podstawowych składników, takich jak mąka, jajko i mleko dodasz nieco ugotowanego buraka lub startej cukinii i możesz smażyć pyszne placuszki. Posmarowane jogurtem lub dżemem nadadzą się świetnie na obiad lub przekąskę na placu zabaw. Bardzo dobrym pomysłem jest także urozmaicanie kanapek poprzez warzywne pasty kanapkowe (https://www.bee.pl/9160-pasty-kanapkowe). Z łatwością możesz zrobić pastę z czosnku, awokado i  jajek lub gotowanej ciecierzycy i suszonych pomidorów. Przyprawiaj je wedle uznania i nie bój się eksperymentować. Jeśli nie masz czasu przygotowywać ich własnoręcznie, skorzystaj ze sklepowych gotowców. Większość z nich jest równie smaczna i ma dobry skład.

Poznaj najważniejsze zasady żywieniowe

  • zasada proporcji – mówiąca o tym, aby jeść praktycznie wszystko, ale w odpowiedniej ilości. Należy tak komponować posiłki, aby były zgodne z Piramidą Zdrowego Żywienia.
  • zasada różnorodności – przypominająca o tym, aby unikać monotonni. Jedz kolorowo, i korzystaj z różnych metod przygotowywania jedzenia – gotowania, pieczenia, grillowania, smażenia lub serwowania na surowo. Sięgaj po różnorodne rodzaje zbóż i sezonowe warzywa i owoce.
  • zasada odpowiedzialności – według której to rodzic decyduje co i kiedy dziecko dostanie do jedzenia, ale to ono wybiera z posiłku to co zje i czy w ogóle coś tknie. Zasada ta umiejętnie wprowadzona podczas rozszerzania diety uzbroi dziecko w umiejętność odczytywania sygnałów głodu i sytości.

Przekaż swoją wiedzę dalej

Aby poprawić sytuację polskich dzieci i zapobiec pladze nadwagi, trzeba kłaść silny nacisk na ograniczanie spożywania przez najmłodszych słodkich napojów i przekąsek. Dlatego tak ważne jest mówienie głośno o tym problemie, pojawiającym się również w placówkach oświaty. Sprawdzaj jadłospis w przedszkolu i szkole, do której uczęszcza twoje dziecko. Wymagaj, aby produkty serwowane w sklepiku szkolnym były wartościowe. Rozmawiaj z dyrekcją placówki oraz z innymi rodzicami. Dzięki prostym zmianom możesz wpływać na to, co twoje dziecko otrzyma do jedzenia i uchronić je przed poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi jakie niesie ze sobą otyłość.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com