Pasty kanapkowe: zwiększ wartość swojego pieczywa w przyjemny i wygodny sposób

Pasta kanapkowa to coś, co ze zwykłej kromki chleba potrafi zrobić przysmak na długie i przyjemne wieczory. Zarówno te nabywane w sklepie, jak i przyrządzone samodzielnie w smakowity sposób mogą urozmaicić naszą dietę o korzystne wartości odżywcze. Przepisów na lekką pastę są dosłownie setki, bo można przyrządzać je na bazie wszystkiego. Dowiedz się jakie pasty niosą największą wartość, jak je przyrządzić oraz które gotowe pasty ze sklepu są godne naszej uwagi.

Pasty kanapkowe – dlaczego warto z nich korzystać?

Pasty kanapkowe – w szczególności te gotowe ze sklepów – są niezwykle łatwe w przygotowaniu. Wystarczy wziąć nóż, nanieść odrobinę na kanapkę, rozsmarować i mamy gotowy posiłek do spożycia. Pozwalają przemycić mnóstwo zróżnicowanych składników odżywczych pod wygodną i smaczną postacią. Możemy przechowywać je przez długi czas, co sprawia, że są idealną alternatywą dla niezdrowych przekąsek, które również są bardzo łatwo dostępne. Największym atutem jest chyba różnorodność, jaką możemy wnieść z ich użyciem do naszej kuchni.

Pasty kanapkowe – sklepowe czy własnej roboty?

Pasta kanapkowa ze sklepu jest już gotowa i wymaga od nas tylko niewielkiego zaangażowania. Te najczęściej są oparte o te same składniki, które wykorzystalibyśmy w domu. Bywają również bardziej wyszukane propozycje np. z białą fasolą, suszonymi pomidorami, jabłkami, bakłażanami czy tofu. Wybór jest wręcz nieograniczony – oszczędność czasu i wygoda – ogromne.

Przyrządzenie pasty kanapkowej własnej roboty nie jest aż tak proste. Często trzeba ugotować jakiś składnik, zetrzeć warzywa na tarce, a następnie stworzyć kompozycję o pożądanej konsystencji. Dobranie odpowiednich proporcji może nie udać się za pierwszym razem, jajko może ugotować się zbyt twarde, a znalezienie wskazanych przypraw na sklepowej półce potrafi zmarnować cenny czas.

Pasty kanapkowe dietetyczne i fit – jak przyrządzić?

Pasty kanapkowe fit domowej roboty najczęściej robi się wykorzystując hummus, ciecierzycę, ryby oraz twaróg.

Aby przygotować pastę kanapkową z twarogiem przyda się twaróg, ryba oraz warzywa. Makrela w połączeniu z suszonymi pomidorami świetnie komponuje się z serem twarogowym. Kubki smakowe równie dobrze reagują na pasty z twarogiem, szczypiorkiem i rzodkiewką – tą należy pociąć w słupki i zmieszać z twarogiem. Łosoś, twaróg, czosnek i awokado to połączenie, które zaskoczy zwolenników pełnego smaku – najlepiej zastosować na wieloziarnistym pieczywie.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com

Warzywne korzyści

Od dawna wiadomo, że warzywa posiadają bardzo korzystny wpływ na nasz organizm. Właśnie dlatego zajmują wysokie stanowisko w piramidzie żywieniowej, co oznacza, że powinniśmy je spożywać możliwie jak najczęściej. Oprócz tego, że można z nich przyrządzić wiele smacznych potraw, dostarczają bardzo dużo cennych witamin i minerałów. Dlatego w każdym właściwie zbilansowanych posiłku powinna się znaleźć porcja warzyw lub owoców.

Gotowce, gotowce…

Ostatnimi czasy coraz popularniejsze stają się gotowce. Gotowe kanapki można praktycznie kupić wszędzie, zaczynając od marketów i piekarni – kończąc na stacjach benzynowych. Mimo iż na pierwszy rzut oka wydają się być zdrowe to często ich skład zawiera sporo konserwantów i polepszaczy. Społeczeństwo staje się oraz bardziej świadome i przykłada coraz większą uwagę na to co je. Statystyczny polak już nie zadowoli się zwykłym hot dogiem ze stacji lub gotowym rogalem w paczce. Teraz każdy chce jeść zdrowo i smacznie…

Jak przemycić warzywa na kanapce?

Znowu podczas śniadania w pracy ubrudziliśmy się ogórkiem, który wypadł z kanapki, a plama z soku z pomidora znowu zabrudziła nam biurko? Jest świetny sposób, żeby nie narażać się na kolejne wpadki, jednocześnie zapewniając sobie przy tym porcje warzyw. Ostatnimi czasy mamy do czynienia z coraz szerszą ofertą past kanapkowych. Smaków jest mnóstwo, począwszy od grillowanego bakłażana, suszonych pomidorów, awokado, fasoli po pasty jajeczne i rybne. Istnieje też również wiele past z dodatkiem mięsa. Głównym ich składnikiem oprócz warzyw są zdrowe tłuszcze – głównie oliwa lub olej słonecznikowy. Zawierają one kwasy omega 3 – cenne źródło witamin. Jest to dobra alternatywa na szybkie śniadanie, zarówno w domu jak i do pracy. Jeśli wpadamy do sklepu i chcemy szybko coś przekąsić – coś wartościowego, zawsze możemy kupić bułki i ulubioną pastę. Nawet jeśli nie mamy warunków do przygotowania takiej kanapki, wystarczy pomoczyć w niej bułkę i po prostu jeść.
Dodatkową zaletą past kanapkowych jest to, że dzięki nim można przemycić porcję warzyw dzieciom, które często są niejadkami i marudzą podczas jedzenia. Nawet się nie zorientują, że właśnie zjadły bakłażana, którego w “normalnej” postaci pewnie by nie tknęły… Co więcej, zajmują one niewiele miejsca w lodówce lub szafce, więc śmiało można kupić wiele smaków i próbować do woli! Najpopularniejszymi pasty kanapkowe to pasty rybne, jajeczne, z serów i roślin strączkowych, tak więc każdy znajdzie coś dla siebie.

Mleko zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com

Jak zadbać o zdrową przyszłość dzieci

Instytut Żywności i Żywienia opublikował badania, z których wynika, że polskie dzieci spożywają posiłki zbyt ubogie w wartości odżywcze. Według prognoz specjalistów problem otyłości i nadwagi u najmłodszych z roku na rok będzie się nasilał. Co zatem jako rodzice musimy wiedzieć, aby zapewnić naszym pociechom zdrowy start w życie?

Postaw na warzywa

W dzisiejszych czasach dzieci bombardowane są reklamami słodkich przekąsek. Jako rodzice pamiętajmy, że nauka prawidłowych nawyków żywieniowych zaczyna się od momentu rozpoczęcia rozszerzania diety. Dlatego warto zarażać dziecko dobrymi nawykami. Dowiedziono, że maluchy spożywające w domu zbilansowane posiłki, poza domem odżywiają się lepiej.

Szczególnie pomocne we wprowadzaniu jak największej ilości warzyw w posiłki szykowane dla dzieci będą przepisy na warzywne placki. Wystarczy, że do podstawowych składników, takich jak mąka, jajko i mleko dodasz nieco ugotowanego buraka lub startej cukinii i możesz smażyć pyszne placuszki. Posmarowane jogurtem lub dżemem nadadzą się świetnie na obiad lub przekąskę na placu zabaw. Bardzo dobrym pomysłem jest także urozmaicanie kanapek poprzez warzywne pasty kanapkowe (https://www.bee.pl/9160-pasty-kanapkowe). Z łatwością możesz zrobić pastę z czosnku, awokado i  jajek lub gotowanej ciecierzycy i suszonych pomidorów. Przyprawiaj je wedle uznania i nie bój się eksperymentować. Jeśli nie masz czasu przygotowywać ich własnoręcznie, skorzystaj ze sklepowych gotowców. Większość z nich jest równie smaczna i ma dobry skład.

Poznaj najważniejsze zasady żywieniowe

  • zasada proporcji – mówiąca o tym, aby jeść praktycznie wszystko, ale w odpowiedniej ilości. Należy tak komponować posiłki, aby były zgodne z Piramidą Zdrowego Żywienia.
  • zasada różnorodności – przypominająca o tym, aby unikać monotonni. Jedz kolorowo, i korzystaj z różnych metod przygotowywania jedzenia – gotowania, pieczenia, grillowania, smażenia lub serwowania na surowo. Sięgaj po różnorodne rodzaje zbóż i sezonowe warzywa i owoce.
  • zasada odpowiedzialności – według której to rodzic decyduje co i kiedy dziecko dostanie do jedzenia, ale to ono wybiera z posiłku to co zje i czy w ogóle coś tknie. Zasada ta umiejętnie wprowadzona podczas rozszerzania diety uzbroi dziecko w umiejętność odczytywania sygnałów głodu i sytości.

Przekaż swoją wiedzę dalej

Aby poprawić sytuację polskich dzieci i zapobiec pladze nadwagi, trzeba kłaść silny nacisk na ograniczanie spożywania przez najmłodszych słodkich napojów i przekąsek. Dlatego tak ważne jest mówienie głośno o tym problemie, pojawiającym się również w placówkach oświaty. Sprawdzaj jadłospis w przedszkolu i szkole, do której uczęszcza twoje dziecko. Wymagaj, aby produkty serwowane w sklepiku szkolnym były wartościowe. Rozmawiaj z dyrekcją placówki oraz z innymi rodzicami. Dzięki prostym zmianom możesz wpływać na to, co twoje dziecko otrzyma do jedzenia i uchronić je przed poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi jakie niesie ze sobą otyłość.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez timolina - pl.freepik.com